W dniu 18 lutego 2019 roku z ogromnym smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci wielkiego artysty,
światowej sławy włoskiego architekta, projektanta, myśliciela, Alessandro Mendiniego, Doctora Honoris Causa Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.
-----------------------------------
Świat stracił ikonę wzornictwa – Maestro del Design – wybitną indywidualność, człowieka o wyjątkowej osobowości, humanistę, wielkiego intelektualistę naszych czasów.Wielowymiarowość postaci najlepiej oddają słowa laudacji wygłoszone przez promotora, dr hab. Urszuli Smaza – Gralak podczas nadania Alessandro Mendiniemu tytułu Doctora Honoris Causa ASP we Wrocławiu w dniu 1 grudnia 2014 roku.
Alessandro Mendini to człowiek, […] który swoją niepowtarzalną osobowością i unikalnym wymiarem twórczej aktywności wpłynął na współczesne rozumienie działań artystycznych we wszystkich splątanych ze sobą przejawach,
który jest przeciwnikiem uniformizacji i prowokatorem dyskutującym z tradycją sztuki, performerem, wizjonerem, krytykiem, teoretykiem i komentatorem rzeczywistości, i którego twórczość stała się manifestem myślenia o designie, co sprawiło, że zyskał on miano ikony światowego wzornictwa -Maestro del Design,
który jest wybitną indywidualnością różnych sztuk, osobowością, która niestrudzenie polemizuje z kształtem otaczającego świata, respektując delikatność, słabość, wrażliwość i niedoskonałość natury ludzkiej,
który wyraża pogląd, że należy malować, nie projektować i nieustannie poszukiwać w sobie myślenia wizualnego, a język wymyślonych form, znaków i symboli, który stworzył, stał się abstrakcyjnym alfabetem, dowcipnym podpisem, a zarazem znakiem rozpoznawczym Jego prac,
który , obserwuje i stymuluje nowe tendencje, w których architektura i design stają się emocją, poezją, fetyszem, rytuałem, a długa droga zaczynająca się od materiału i prowadząca poprzez funkcję do dzieła sztuki ma jeden cel:
stwarzanie porządku w beznadziejnym chaosie współczesnych czasów dla którego sztuka
jest wizją świata doskonalszego moralnie,
jednym z głównych tematów refleksji i źródłem uczuć,
którą nie tylko należy podziwiać, szanować i opisywać,
ale trzeba się z nią oswoić i zaprzyjaźnić
w którego dziełach, wyzwolenie języka formalnego z getta sztuki wzniosłej
i przeniesienie na grunt życia codziennego
jest połączone z przewrotną magią cytatów i fenomenem gry wyobraźni
którego fundamentalna rola humanisty, jakim jest w swoich dokonaniach interdyscyplinarnych
i tworzeniu wizerunku dla innych kultur oraz wobec uznania na globalnym rynku sztuki projektowania
predestynują go do miana wielkiego intelektualisty naszych czasów
u którego, kolorowe powierzchnie, wolne od uprzedzeń ideologicznych
i stylistycznych ograniczeń tworzą obraz świata,
w którym człowiek może odnaleźć swoje miejsce w przestrzeni
wyznaczonej przez niebo i ziemię śmiertelność i nieśmiertelność […]