Przejdź do treści

Ahoj Prago!

Fotorelacja
Opublikowano 23 gru 2024
azg
Ahoj Prago!

W dniach 14-15 grudnia odbył się wyjazd integracyjno-edukacyjny do Pragi, w którym uczestniczyli studenci oraz wykładowcy wydziału Rzeźby i Mediacji Sztuki.

Pierwszy dzień w stolicy Czech rozpoczął się od oprowadza kuratorskiego po Center for Contemporary Art Prague, instytucji wspierającej projekty artystyczne i prezentującej je szerokiej publiczności w dwóch funkcjonujących na jej terenie galeriach – Jeleni Gallery oraz Cursor Gallery. Wystawa Marka Barkera, Libuše Jarcovjákovej, Zuzany Šrámkovej oraz Alice Hattrick prezentowana w galerii Cursor, okazała się niezwykle poruszająca. Artyści koncentrują się na uchwyceniu doświadczeń fizycznych oraz emocjonalnych, ukazując procesy wewnętrzne, poruszając tematy takie jak samotność, zależności, rytuały kulturowe oraz funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie.

Kolejnym punktem programu była wizyta w największym oddziale Galerii Narodowej w Pradze – Trade Fair Palace, gdzie uczestnicy zapoznali się z wystawą 1918–1938: First Czechoslovak Republic, prezentującą bogatą, kosmopolityczną scenę artystyczną niepodległej Czechosłowacji w latach 1918-1938. Obok obrazów wybitnych czeskich, słowackich oraz czesko-niemieckich artystów (Václav Špála, Josef Čapek, Jindřich Štyrský, Toyen…), wyeksponowane zostały również dzieła z francuskiej kolekcji Galerii Narodowej (Claude’a Moneta, Paula Gauguina, Henriego Rousseau, czy Pabla Picassa). Doskonale zaprezentowana różnorodność stylistyczna i formalna sztuki młodego państwa stanowi źródło inspiracji dla współczesnych odbiorców.

Niedzielne zwiedzanie rozpoczęło się w DOX Centre of Contemporary Art., gdzie uczestnicy wycieczki mieli szansę podziwiać największą do tej pory indywidualną wystawę rzeźbiarza Stefana Milkowa, którego twórczość stanowi mariaż symboli starożytnych, mitologicznych i chrześcijańskich z subtelną ironią i humorem. Warto również zwrócić uwagę na oniryczne obrazy Josefa Bolfa znajdujące się na ekspozycji Melancholy of the Outer Limits. Te niewielkie płótna ukazują artystyczną wrażliwość autora, który obnaża przed odbiorcą swoje mroczne, senne koszmary oraz dystopijne wizje postaci zagubionych w post-apokaliptycznej przestrzeni miejskiej. Największe wrażenie zrobiła na mnie natomiast wystawa The Consolation of Objects Orhana Pamuka, oferująca wgląd w wizualną, konceptualną i fotograficzną twórczość wybitnego tureckiego noblisty. Dzięki ekspozycji ukazującej jego wieloletnią pasję w poszukiwaniu relacji między literaturą a sztukami wizualnymi, poznałam odmienne oblicze jednego z moich ulubionych pisarzy. Serce wystawy stanowią swego rodzaju miniaturowe kunstkamery odzwierciedlające codzienne życie w Stambule od lat 50. do 2000. Za pomocą tych trójwymiarowych dadaistyczno-surrealistycznych martwych natur Pamuk bawi się dwuznacznością relacji między słowem a obrazem, nadając im poetycką siłę.

            Wycieczkę zwieńczyło oprowadzanie po Kunsthalle Praha, gdzie można podziwiać twórczość światowej sławy japońskiej artystki Chiharu Shioty, której charakterystyczne instalacje, tworzone za pomocą nici, symbolizują różnego rodzaju relacje i więzi. W The Unsettled Soul Shiota prezentuje cztery główne instalacje, które skłaniają do refleksji nad życiem, śmiercią i niewidzialnymi więzami między ludźmi i miejscami. Prace, z których część została stworzona specjalnie na tę wystawę, przeplatają sferę materialną oraz duchową, tworząc dla odwiedzających przestrzeń do medytacji nad własnymi doświadczeniami i spostrzeżeniami. Równocześnie, na najwyższym piętrze galerii odbywa się wystawa Londyńskiego studio United Visual Artists (UVA) zatytułowana Strange Attractions, która prezentuje różnorodne prace, integrujące nowe technologie z tradycyjnymi mediami. Na swojej pierwszej wystawie w Pradze UVA podejmuje temat teorii chaosu, powstawania algorytmów, uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji. Rolę centralnego punktu, wokół którego zaaranżowana została wystawa, pełni podwójne wahadło kinetyczne o nazwie Strange Attractor, którego ruchy są w czasie rzeczywistym przekształcane w dane, wpływające na projekcje wyświetlane na ścianach, tworząc most między światem fizycznym a cyfrowym. Realizacja ta, choć nie należy do najwybitniejszych w dorobku UVA, przyczynia się do popularyzacji wystaw immersyjnych oraz oswaja odbiorów z obecnością interaktywnych prac w galeriach sztuki.

Pobyt w Pradze z całą pewnością był estetyczną i kulturową ucztą, a zakwaterowanie w niewielkim hotelu na obrzeżach miasta sprzyjało integracji uczestników. Niespodziewana awaria autokaru, która miała miejsce w drodze powrotnej, nie przyćmiła radości i pozytywnych wrażeń z udanej podróży, stając się zabawną anegdotą naszego wydziału.

relacja Katarzyna Trzęsicka 

Pozostałe aktualności