Przejdź do treści

9. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów / Mikoryza

Fotorelacja
Opublikowano 15 Maj 2023
azg
zdj, Wro Art Center

W czwartek 11 maja w galerii Studio BWA Wrocław, poznaliśmy laureatów tegorocznej edycji konkursu. 

Nagrodę główną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego wygrała Sonia Kujawa z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i jej praca Małe Maszyny. 

Wyróżnienia otrzymali: Jan Kowal (ASP Katowice), Piotr Michalski (Akademia Sztuki w Szczecinie).

Jury obradowało w składzie: Christl Baur, Ivana Sremčević Matijević, Zofia Nierodzińska.

Nagrodę magazynu Contemporary Lynx otrzymał Piotr Michalski (Akademia Sztuki w Szczecin), wyróżnienie - Jan Kowal  (ASP Katowice)

Gratulujemy!

Wystawę Mikoryza można zobaczyć do 27 maja w Studio BWA Wrocław przy ul. Ruskiej 46a, 301.

Mikoryza

Tegoroczna, dziewiąta wystawa Konkursu Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów organizowana wspólnie przez Akademią Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Centrum Sztuki WRO i BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej, jest kontynuacją współpracy między uczelniami o różnorodnych modelach kształcenia w dziedzinie sztuki mediów. Celem projektu jest wymiana doświadczeń tego kierunku nauczania w ośmiu publicznych uczelniach artystycznych w Polsce: w Krakowie, Warszawie, Szczecinie, Łodzi, Katowicach, Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu, jak i promocja absolwentek i absolwentów uczelni. Wystawa jest również jednym z głównych komponentów Biennale WRO 2023 Treści wymienialne / Fungible Content.

W tym roku, wystawa konkursowa powraca do galerii Studio BWA Wrocław. Tegoroczna ekspozycja nosi tytuł Mikoryza. Mikoryza w naturze to strzępki grzybni, które żyją w symbiozie z korzeniami roślin i zwiększają odporność roślin na choroby. Proces ten można rozumieć zarówno jako strategię komunikacyjną, jak i model przetrwania – relację symbiozy między światami fauny i fungi. Grzyby bywają pionierami w rekultywacji środowisk zniszczonych, jak chociażby w przypadku grzybów matsutake, o których pisała Anna Lowenhaupt-Tsing. Metaforę mikoryzy proponujmy rozumieć w dwójnasób –z jednej strony jako sposób przechwycenia narracji Konkursu, u którego podstaw leży model rywalizacji. Budując ekspozycję i relacje między uczestniczkami i uczestnikami wystawy w kontekście ich prac, staramy się uwypuklić charakter współbycia i współdziałania w jednej przestrzeni. Z drugiej strony grzybiczy komponent jest widoczny w pracach prezentowanych na wystawie. Nawiązujące do konceptualizmu realizacje (Klaudia Kasperska i Oleksandr Goliuk) mimo cyfrowej proweniencji, są kontestujące wobec tradycji nowomedialnej; to instalacje wyraźnie inspirowane układami biomorficznymi. Rozmarzone i psychodeliczne realizacje wideo (Jan Kowal, Piotr Michalski i Franek Warzywa) prezentujemy pośród ryzomatycznej struktury grzybni, w której krążą niezidentyfikowane obiekty rysujące (Sonia Kujawa). A sposoby pojmowania i doświadczania świata, opowieść o kalibracji i ograniczeniach naszych zmysłów i postrzegania (Małgorzata Wrońska, Kacper Krajewski) są spoiwem grzybnej konstrukcji Mikoryzy.

Pozostałe aktualności