Przejdź do treści

Pocztówki wysyłane w ruchu

Opublikowano 11 Maj 2022
and
Data
12 — 31 Maj 2022
Miejsce

Galeria Entropia
50-129 Wrocław
ul. Rzeźnicza 4

Zapraszamy na wystawę, działania oraz spotkanie z artystą.  

Podczas „Nocy Muzeów” artysta będzie obecny w galerii i jak zawsze gotowy do działania, widzowie zaś będą mieli możliwość stać się współtwórcami wydarzeń. Oczywiście nie można przewidzieć przebiegu improwizowanych akcji, wypadków ani zbiegów okoliczności, więc i tym razem artysta nie będzie miał gotowego scenariusza, a raczej luźne pomysły, które nabiorą ostatecznego kształtu podczas akcji w przestrzeni galerii i kontekście „Nocy Muzeów”. Tomasz wierzy, że ryzyko jest fundamentalne dla zachowania autentyczności sztuki performance. Galeria również podjęła ryzyko zapraszając artystę, który nie może obiecać niczego poza zawsze obecną możliwością porażki.

Tomasz Szrama / Pocztówki wysyłane w ruchu

12—31.05.2022
wystawa / spotkanie autorskie / działania

otwarcie wystawy / performans: 12.05.2022 / czwartek / godz. 18:00
spotkanie autorskie: 13.05.2022 / piątek / godz. 17:00
specjalne wydarzenia w Noc Muzeów: 14.05.2022 w godz. 16:00—22:00

Tomasz Szrama, Postcard from the Happiest Country in the World
<p>Tomasz Szrama, Postcard from the Happiest Country in the World at Analco Projectkontula Electronic 2018, zdj. Jatno Rautio, materiały Galerii Entropia</p>
Tomasz Szrama podczas performensu
<p>Tomasz Szrama, Local 6th Conference Lapsody Theatre Academy Helsinki, 2017, zdj. Antti Ahonen, materiały Galerii Entropia</p>
Tomasz Szrama, Ode to boy
<p>Tomasz Szrama, Ode to boy, La Bas, 2012, zdj. Antti Ahonen, materiały Galerii Entropia</p>
Tomasz Szrama, Shadow Interakcje
<p>Tomasz Szrama, Shadow Interakcje, Polska 2015, zdj. Mariusz Marchlewicz, materiały Galerii Entropia</p>
Tomasz Szrama, Fragile Fragment of Eternity
<p>Tomasz Szrama, Fragile Fragment of Eternity, &nbsp;Circuito RIZOMA, Samalayuca Dunes, Mexico 2019, zdj. Diana Soria, materiały Galerii Entropia</p>
Tomasz Szrama,__Walk  at New Performance Turku 2017 Finland,
<p>Tomasz Szrama,__Walk&nbsp; at New Performance Turku 2017 Finland, zdj. Jussi Virkkumaa, materiały Galerii Entropia</p>
Tomasz Szrama, Will Truth, Goodness and Beauty Triumph
<p>Tomasz Szrama, Will Truth, Goodness and Beauty Triumph, Marta Shefter Gallery 2017, zdj. StudioFILMLOVE, materiały Galerii Entropia</p>

Tomasz Szrama, ur. 1970, absolwent wrocławskiej ASP, 1998, zajmuje się głównie sztuką akcji, performansem. Od ponad 20 lat mieszka w Helsinkach, a w związku ze swoją działalnością artystyczną dużo podróżuje. Charakterystycznymi cechami jego działań są interakcje z widzami i improwizacja. Taka strategia wpisuje je w tradycję rozumienia sztuki performance jako procesu, w którym esencją jest sam moment tworzenia, obecność w miejscu zdarzenia.

Punktem wyjścia jest załączone zdjęcie z performansu w miejscu publicznym w centrum biednego i owianego złą reputacją przedmieścia Helsinek Kontula. Dobrze znam to miejsce, ponieważ mieszkałem tam w pierwszych latach emigracji. Przeczytałem kiedyś, iż z raportu ONZ na temat zadowolenia z życia wynika, że najszczęśliwszym ze wszystkich narodów są Finowie. Trudno w to uwierzyć obserwując przechodniów centrum handlowym w Kontula. W 2018 w ramach festiwalu Kontula Electronic zrobiłem tam performance pt. „Postcard from the Happiest Country in the World”. Akcja była dość skomplikowana. Między innymi stworzyliśmy razem z publicznością krzyżówkę brzozy z palmą juka, z której zwisały banany i ogórki, a na koniec wysłaliśmy wiadomość zamkniętą w butelce wrzucając ją do automatu skupu butelek. Przeglądając dokumentację fotograficzną zobaczyłem, że nie oddaje ona charakteru wystąpienia, ale za to jedno ze zdjęć mogłoby nosić ten sam tytuł.

Zajmuję się głównie sztuką akcji. Warunkiem performansu jest moja obecność w trakcie tworzenia. Dlatego dość dużo podróżuję. Zwykle po powrocie z festiwalu wybieram jedno zdjęcie z właśnie wykonanego performansu i umieszczam w mediach społecznościowych wraz z publicznymi podziękowaniami dla organizatorów. Ponieważ na jednym obrazku nie da się uchwycić fabuły czy dramaturgii akcji rozciągniętej w czasie staram się wybrać poprawne technicznie zdjęcie, które przede wszystkim jest intrygujące, prowokujące do zadawania pytań i na którym uchwycony jest kontekst danego miejsca. W tym sensie posty te pełnią rolę podobną do widokówek, z których też przecież niewiele się dowiemy o jakiejś  miejscowości. Wybór właśnie takich widokówek chciałbym pokazać w Entropii.

W trakcie moich akcji raczej nie mam głowy ani czasu myśleć o jej dokumentacji. W Entropii chciałbym celowo zrobić performance na żywo gdzie ta relacja byłaby nie tylko ujawniona ale i wyeksponowana.” T.S.

Pozostałe wydarzenia