NOWA IKONA
Aula ASP we Wrocławiu
Pl. Polski 3/4, Wrocław
NOWA ІКОИА
wernisaż: 21.04.2022 / 14.00
wystawy: 13-28.04.2022
Aula ASP we Wrocławiu
Pl. Polski 3/4, Wrocław
wydarzenie Facebook
NOWA IKONA
wystawa twórców związanych z Międzynarodowymi Warsztatami Ikonopisów w Nowicy
Arsen Bereza, Sofija Bilyk, Sofija Doroshenko, Borys Fiodorowicz, Andrzej Fydrych, Anna Herman, Paulina Krajewska, Olya Kravchenko, Marian Waldemar Kuczma, Kateryna Kuziv, Khrystyna Kvyk, Greta Leśko, Ostap Lozynsky [+], Anna Makać, Konstantyn Markovych, Danylo Movchan, Yaryna Movchan, Viktoria Movchij, Olena Mykytjuk, Olena Mykytniuk–Jaworska, Michał Pietrzak, Bartosz Radziszewski, Natalya Rusecka, Serhij Savchenko, Vitalii Shupliak, Olena Smaha, Krzysztof Sokolovski, Ulyana Tomkievich, Sviatoslav Vladyka, Andrij Vynnychok, Khrystyna Yatsyniak, Romko Zilinko
OSTAP LOZYNSKY - Trwoga
malarstwo
PETER BEYM - Misterium
fotografia
Kuratorzy: prof. Marian Waldemar Kuczma, Michał Pietrzak
Opracowanie graficzne: Michał Pietrzak
Ikona na plakacie: Ostap Lozynsky / Zmiłuj się nade mną, Boże / deska, lewkas, akryl, złoto / 2019 r.
Wydarzenia towarzyszące:
WIARA I FORMA - NOWA IKONA
prezentacja wydawnictwa
21.04.2022 / 14.00 - Aula ASP we Wrocławiu
prowadzący: dr Katarzyna Jakubowska-Krawczyk, Mateusz Sora
KORZENIE - III PRACOWNIA MALARSTWA 205
wystawa prac powstałych podczas warsztatów malarskich
Emilia Adamska, Katarzyna Dzik, Maja Kozłowska, Iga Kulińska, Mateusz Majchrzak, Zuzanna Marszałkowska, Olena Matoshniuk, Beata Szafirowicz
11.04-15.05.2022
Galeria Bez Korekty 205
Pl. Polski 3/4 (II piętro), Wrocław
Stowarzyszenie Przyjaciół Nowicy wraz z Akademią Sztuk Pięknych we Lwowie organizuje od 2009 roku plenery dla malarzy ikon. Dotychczas w 13 edycjach uczestniczyli twórcy z Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Gruzji i Serbii. W trakcie naszych corocznych spotkań staramy się przekraczać granice narodowe i konfesyjne wreszcie granice pomiędzy sztuką figuratywną i abstrakcją. Zakładamy, że dziś najważniejsze jest to co łączy, a nie co dzieli, a łączy nas przekonanie, że ewangeliczne przesłanie nie utraciło nic ze swej uniwersalności i aktualności. Dlatego warto prezentować i opracowywać dzieła artystów, których twórczość niezmiernie rzadko gości w galeriach. Tematy, jakie przez wieki poruszały wyobraźnię artystów i dziś są przedmiotem refleksji i twórczego trudu. Nasz projekt nazwaliśmy: Nowa Ikona. Taki jest też tytuł krytycznego opracowania dorobku Międzynarodowych Warsztatów Ikonopisów, jaki prezentujemy w publikacji „Nowa Ikonana. Wiara i forma”.
Eksponowane na wystawie ikony powstały w trakcie plenerów, tak jak i prace wrocławskiego fotografika Piotra Beyma, który towarzyszy malarzom w ich pracy od lat. „Misterium”, bo taki tytuł nadał swojej wystawie Piotr Beym koncentruje uwagę na twórczym procesie. Mamy więc dzięki jego fotogramom wgląd w szczególną atmosferę w jakiej powstają ikony.
Trzecia z wystaw to monumentalne, profetyczne dzieło przedwcześnie zmarłego lwowskiego malarza Ostapa Łozińskiego. Uczestnik naszych plenerów, jest przedstawicielem pokolenia, które w roku 2014, w Kijowie, upomniało się o godność i gotowe było płacić własną krwią za przywiązanie do wartości europejskich. To pokolenie krwawiło w okopach wojny z rosyjskim agresorem, doświadczało lęku o bliskich i bólu ich utraty. To praca ważna, poruszająca w zwłaszcza obliczu próby, jakiej zostali poddani obywatele Ukrainy, którzy chcą żyć w wolnym kraju. Artysta na 16 płótnach w wymiarach 200 cm x 90 cm, prowadzi nas od światła, przez dramat męki Pańskiej i wojennej pożogi, do mroku zwątpienia, jaki towarzyszył uczniom Chrystusa tuż po jego śmierci na krzyżu. Scena ukrzyżowania jest w centrum kompozycji, jednak jakby wyblakła w sąsiedztwie okropności wojny. Wobec tej i każdej śmierci jesteśmy bezradni, tak jak i wobec niezawinionych tragedii – pozostają one dla nas tajemnicą. Ten fragment malowidła konfrontuje nas z tym co bolesne i nieprzeniknione, budzi lęk. Może więc uda się przed nim uciec – konno, pieszo? Co zabrać w tę drogę, co w tej podróży może być przydatne? Gdzie wreszcie jest jej kres... Pomiędzy postaciami, które próbują wydostać się z przestrzeni rozświetlonej czerwoną łuną, by następnie rozpłynąć się w mroku, znajduje się autoportret autora. Nie patrzy jednak ani na nas, ani na postać rozpiętego na krzyżu Chrystusa. Zamknął oczy, czy modli się? A dokąd my zmierzamy, dotknięci doświadczeniem lub tylko obrazem cierpienia, które w ostatnich dniach przychodzi z trawionej wojną Ukrainy?
Katarzyna Jakubowska-Krawczyk / Mateusz Sora
Organizatorzy:
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Stowarzyszenie Przyjaciół Nowicy
Pracownia Badań nad Ukraińską Tożsamością