Czym jest dzieła mniej, tym lepszy efekt. Liliana Lewicka
Fundacja Arton
ul. Foksal 11/4
Warszawa
Kim była Liliana Lewicka? Malarką? Ceramiczką? Performerką? Pionierką dematerializacji? Założycielką jednej z pierwszych w Polsce grup happeningowych? Może każdą po trochu lub żadną z powyższych. Szukając śladów życia Lewickiej można się rozczarować. Jej twórczość jest nieobecna w zbiorach instytucjonalnych, archiwum artystki najprawdopodobniej zaginęło, zostało zniszczone lub nigdy nie istniało. Lewicka funkcjonuje w dyskursie na zasadzie anegdoty i pozostaje jedną z najbardziej enigmatycznych postaci polskiej historii sztuki.
Wystawa jest wynikiem trwających ponad rok kwerend archiwalnych i bibliotecznych, a także wielu zapytań skierowanych do różnych instytucji (muzeów, galerii, domów kultury, szkół, bibliotek i archiwów) oraz osób, które potencjalnie mogły spotkać ją na swojej drodze. Ekspozycja jest próbą stworzenia jej monografii z wielu małych cegiełek – archiwaliów, wspomnień, cytatów, reprodukcji, rozmów oraz własnych i cudzych wyobrażeń, które składają się na tę jedną z możliwych rekonstrukcji życia i twórczości artystki.
Wystawa jest częścią dyplomu magisterskiego wykonanego na Wydziale Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie pod kierunkiem dr Mariki Kuźmicz i dr. Kuby Marii Mazurkiewicza. Eksponowane na niej są materiały m.in. ze zbiorów Archiwum Zakładowego i Ośrodka Dokumentacji Sztuki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz prywatnych zbiorów kuratora.
kurator: Adam Parol
współpraca: Dariusz Mikołajczak
oprawa graficzna: Aleksandra Otulska
Zorganizowano we współpracy z Ośrodkiem Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego