Przejdź do treści

Pracownia Projektowania Przestrzennego

Pracownia Projektowania Przestrzennego

Pracownia dyplomująca

Program i cel

Interdyscyplinarny charakter dziedziny Scenografii wymusza poruszanie się w różnych obszarach artystyczno-projektowych. Program pracowni koncentruje się na warsztacie projektowym i komputerowym, w szerokim zakresie grafiki 2D i 3D. Realizujemy samodzielne zadania projektowe oraz pełnimy rolę jednostki wspomagającej inne pracownie, współpracując na wspólnych opracowaniach koncepcji, animacji, dokumentacji technicznej, wizualizacji czy wydruków 3D. Podstawową funkcją pracowni jest nauczenie studentów rzemiosła oraz różnych sposobów myślenia w pracy projektowej. Idea programu pracowni obejmuje współpracę z pozostałymi pracowniami kierunkowymi kierunku scenografia, wspomagając tworzenie projektów scenografii teatralnej czy filmowej. Zadania opracowane na potrzeby realizacji programu pracowni pozwalają również na przygotowanie do pracy przy post produkcji w realizacja filmowych oraz gier komputerowych.

Przedmioty

Podstawy Projektowania Przestrzennego – dr Bartosz Zamarek, ad.
Stawiam na rozwój wyobraźni przestrzennej i spójne wykorzystanie warsztatów tradycyjnego z komputerowym. Przed rozpoczęciem nauki cyfrowej grafiki 3D, studenci rozwijają odręczny rysunek przestrzenny, oparty o elementy geometrii wykreślnej. Następnym krokiem są ćwiczenia z cyfrowego rysunku technicznego w środowisku CAD. Trzonem przedmiotu jest grafika 3D, oparta na programie Blender. Studenci uczą się modelowania 3D, teksturowania, pracy z wirtualną kamerą i oświetleniem. W ramach zajęć powstają szkice, projekty koncepcyjne, wizualizacje 3D oraz animacje i modele do druku 3D.

Komputerowe Wspomaganie Projektowania 2D – dr hab. Witold Owczarek
Celem przedmiotu jest wprowadzenie nowych narzędzi do projektowania scenografii, zapoznanie osób kształcących się z oprogramowaniem komputerowym wykorzystywanym w kreacji projektowej w przestrzeni 2D. Rozwinięcie twórczego podejścia do projektowania i wykorzystania nowych mediów ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki projektowania scenografii. Studenci poznają zagadnienia związane z projektowaniem graficznym, projektowaniem systemów identyfikacyjnych, projektowaniem wydawnictw oraz DTP. Na zajęciach studenci wdrażają się także w operowanie programami do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej i wektorowej, edytorów tekstu i składu komputerowego, oswajają się z teorią barwy oraz problematyką typografii.

Zdobyta wiedza i umiejętności posługiwania się oprogramowaniem graficznym i komputerowymi urządzeniami peryferyjnymi pozwalają na realizację projektów w druku cyfrowym mało i wielkoformatowym, z użyciem m.in. ploterów 2D. Również opracowywane są tematy obejmujące tradycyjne – analogowe – metody powielania obrazu jak druk offsetowy, fleksografia czy serigrafia. Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, ćwiczeń i konsultacji przygotowujących osoby kształcące się do samodzielnej pracy projektowej.

Lektury

  1. Kimberly Erlam, Wprowadzenie do projektowania przestrzennego, Kraków 2021
  2. Christopher Alexander, Język Wzorców, Gdańsk 2008
  3. Bogusław Grochowski, Geometria wykreślna z perspektywą stosowaną, Warszawa 2006
  4. www.blender.org
  5. Kandyński, Punkt linia płaszczyzna, Wydawnictwo Officyna, Łódź 2022
  6. Konrad Chmielecki, Widzenie przez kulturę, Katedra Wydawnictwo Naukowe, Gdańsk 2018
  7. Soulages Francois, Estetyka fotografii. Strata i zysk, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2012
  8. Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2020
  9. Elena Gonzáles-Miranda, Tania Quindós, Projektowanie ikon i piktogramów, Wydawnictwo D2D.pl, Kraków 2019
  10. Adrian Frutiger, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo D2D.pl, Kraków 2022
  11. Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Adobe Photoshop PL. Oficjalny podręcznik 2020, Wydawnictwo Helion, 2022
  12. Witold Wrotek, CorelDRAW Graphics Suite 7, Wydawnictwo Helion, 2015
  13. Jane Waterhouse, Tony Seddon, Projektowanie graficzne dla laików, Wydawnictwo Top Mark Centre, Warszawa 2010
  14. Nigel French, Hugh D'Andrade, Robert Oleś, Zrób projekt typo. Projekty typograficzne, Wydawnictwo D2D.pl, Kraków 2022
  15. Simeon Genew, Kompozycja w sztuce cyfrowej, Wydawnictwo D2D.pl, Kraków 2022