Kierunki w projektowaniu. Eksperymenty
Program i cel
Celem prowadzonych zajęć jest rozwijanie i pogłębianie wiedzy o projektowaniu, jego roli, dynamicznej ewolucji oraz kierunkach rozwoju. Rozbudzenie samoświadomości projektowej oraz umiejętności definiowania i rozwiązywania szerokiego spektrum problemów. W trakcie zajęć następuje omówienie oraz eksploracja współczesnych kierunków projektowych oraz zmieniającej się roli projektowania w społeczeństwie. Podejmowane są dyskusje w grupie na temat sieci złożonych powiązań, zależności i oddziaływań powstających między projektowanym dziełem, a jego autorem, odbiorcą i otoczeniem. Ćwiczenia/zadania mają na celu pogłębienie zdobytej wiedzy, dogłębne zrozumienie podejmowanych zagadnień i pobudzenie do własnych, kreatywnych i oryginalnych rozwiązań projektowych w przyjętej tematyce.
Formy kształcenia
-
wykłady;
-
ćwiczenia;
-
konsultacje;
-
dyskusje.
Warunki zapisu
-
kurs do wyboru dla studentów I i II roku, studiów II stopnia;
-
podstawowa wiedza z zakresu sztuki/projektowania, analizy oraz różnych technik prezentacji własnych idei projektowych;
-
podstawowe umiejętności analizowania i porównywania zjawisk artystycznych/projektowych oraz ich interpretacji i wyrażania własnych opinii;
-
umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji projektowych, dokonywania trafnej syntezy zjawisk, świadome dobieranie środków wyrazu plastycznego dla wyrażania myśli;
-
gotowość do pracy w zespole.
Materiały dydaktyczne
- P. Rojek-Adamek, Designerzy. Rola zawodowa Projektanta w oglądzie socjologicznym, Wyd. Naukowa Scholar, 2019;
- M. Rosińska, Przemyśleć u/życie. Projektanci. Przedmioty. Życie Społeczne, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2010;
- S. Cichocki, B. Świątkowska (red.), Nerwowa drzemka. O poszerzaniu pola w projektowaniu, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2009;
- K. Kasia, M. Kochanowska (red.), Fair Book: Aktywność, wydawnictwo Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2017;
- D. Sudjic, Język rzeczy, wydawnictwo Karakter, 2013;
- A.J. Clarke, Design Anthropology: Object Cultures in Transition, Bloomsbury Academic, 2018;
- D. Carlson, Make Design Matter, Amsterdam:Bis Publishers, 2019;
- V. Papanek, Dizajn dla realnego świata, wydawnictwo Recto verso, 2012;
-
Dutch Design Week (polecam zobaczyć coroczną wystawę “graduation show” Design Academy Eindhoven);
-
Salone Internazionale del Mobile (największe na świecie targi designu i wyposażenia wnętrz);