Upublicznienie pracy doktorskiej - Anna Stępkowska Nowak
Praca doktorska „Opracowanie strategii wzorniczej i komunikacji wizualnej marki Korner Design. Określenie roli designu w budowaniu tożsamości nowej marki”, to wynik ponad trzyletnich badań zrealizowanych w ramach programu „Doktorat Wdrożeniowy” na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, we współpracy z partnerem biznesowym firmą Korner Sp. z o.o. specjalizującej się w kompleksowej obsłudze rynku meblarskiego, wnętrzarskiego, a także budowlanego.
Program Doktorat wdrożeniowy związany z realizacją celów badawczo-wdrożeniowych, to współpraca trójstronna (doktorant – przedsiębiorca – uczelnia). Wymaga dużego zaangażowania zarówno ze strony doktoranta, jak i ze strony partnerów programu – przedsiębiorcy i jednostki naukowej. Kluczową kwestią jest rozwiązanie problemu praktycznego przez doktoranta – wypracowanie rozwiązania, które zostanie zrealizowane przez przedsiębiorcę.
Głównym założeniem doktoratu, a także istotą innowacji w firmie, było wdrożenie na rynek nowej marki Korner Design, która wzbogaca markę macierzystą w konkretnym kontekście produktowym.
Ważnym aspektem prowadzonych prac badawczo-wdrożeniowych było opracowanie strategii wzorniczej i komunikacji wizualnej marki, a przede wszystkim wypracowanie metod zintegrowania wzornictwa ze środowiskiem firmy. Celem tej współpracy była zmiana podejścia przedsiębiorstwa do roli, jaką odgrywa wzornictwo w procesie rozwoju firmy. Badania posłużyły wdrożeniu procesów inteligentnie i skutecznie wykorzystujących design na wielu poziomach.
Dziś wzornictwo (design) to pojęcie bardzo szerokie, określa wielość i złożoność działań. Jest traktowane jako „narzędzie”, które wykracza poza konwencjonalne ramy projektowania produktu, stylingu, estetyzacji i coraz częściej służy planowaniu całych procesów m.in. wsparciu rozwoju przedsiębiorstw lub zmianie polityki firmy.
Realizacja wdrożeniowa obejmowała ulepszenie komunikacji z klientami, poprzez opracowanie nowych metod promowania produktów i usług m.in. uruchomienie Wzorcowni (w Katowicach i we Wrocławiu) – służących sieciowaniu środowisk twórczych z otoczeniem biznesowym i naukowym.
Wypracowana w ramach doktoratu strategia rozwoju nowej marki Korner Design ma wzmocnić strategię konkurencyjności firmy na rynku. Zaproponowana zmiana sposobu obsługi klienta, wdrożenie nowych form ekspozycji produktów, ulepszenie działań wizualnych i komunikacyjnych może być źródłem generowania nowych ścieżek rozwoju marki.
Doktorat Wdrożeniowy został zrealizowany na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów wrocławskiej ASP.
Promotor: dr hab. Artur Skowroński prof. uczelni
Współpraca: Korner Sp. z o. o., Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu.
Wdrożenie dla firmy zrealizowano we współpracy z Jarosławem Nowakiem, doktorantem Wydz. Rzeźby.
Upublicznienie: Galeria Handlowa Home Concept w Katowicach, Galeria Domar we Wrocławiu, międzynarodowe targi branżowe.
Anna Stępkowska Nowak – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu oraz Międzywydziałowych Studiów Doktoranckich na tejże uczelni. Zrealizowała kilkanaście wdrożeń przemysłowych wprowadzonych na rynek krajowy i zagraniczny m.in.: dla branży meblowej, wyposażenia wnętrz i odzieżowej. Laureatka nagrody Dobry Wzór Polskiego Instytutu Wzornictwa Przemysłowego oraz nagrody Design Management Award (DMA), którą zdobyła wraz z firmą Meble Vox za całokształt wdrożeniowy. Jej prace z zakresu designu prezentowane były na prestiżowych festiwalach i targach m.in. Korea Design, Gdynia Design, 4 Design Days, Arena Design. Pracuje na stanowisku asystenta w Pracowni Reklamy i Informacji Wizualnej wrocławskiej ASP.