Przejdź do treści

Skrajności

Opublikowano 27 cze 2024
im
Data
17 — 27 lip 2024
Godziny otwarcia wtorek–sobota: 11.00–18.00
Miejsce

Galeria Neon ASP Wrocław

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Centrum Sztuk Użytkowych. Centrum Innowacyjności
ul. Traugutta 19/21

Zapraszamy na otwarcie wystawy rysunków intermedialnych i artefaktów plakatowych Skrajności, które odbędzie się 17 lipca o godz. 17:07 w Galerii Neon ASP Wrocław. Bujny z prawej, Kulikowska-Parkasiewicz z lewej. To wystawa dwóch artystów o pozornie nieprzystających osobowościach twórczych.

Kulikowska-Parkasiewicz tworzy rysunki używając najprostszego narzędzia jakim jest ołówek, gdzie etos wielogodzinnej cierpliwej, benedyktyńskiej pracy łączy się z duchowością i mantrycznym efektem powtarzalności uderzeń grafitu o papier. Kreuje w ten sposób delikatną tkankę opowieści w odcieniach szarości grafitu, zadając Wam pytanie; czy czasem tu już nie byliście?

Wydawałoby się że prace te są nieprzystające do prac Bujnego, ale ich nieprzysiadalność jest pozorna. Płomień koloru wiążący wybuchową materię jego artefaktów plakatowych, współistnieje jak woda z ogniem na styku, skraju rzeczywistych i nierzeczywistych światów. Ale nie jest to ogień emocji, to wielobarwna odpowiedź na rzeczywistość, twarde stąpanie po ziemi i przyglądanie się pęknięciom w strukturze skorupy realności.

Bądźcie tu i sami sprawdźcie czy prace Violetty Kulikowskiej-Parkasiewicz i Bujnego są Nieprzystawalne czy też budują napięcie w którym łatwo zawisnąć lub też zatopić się w świecie gdzieś pomiędzy.

Skrajności

dr hab. Violetta Kulikowska-Parkasiewicz, prof UWM
Urodzona 1970 r. Dyplom w 1995 r. pod kierunkiem prof. Leszka Kiljańskiego w zakresie grafiki warsztatowej na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Kwalifikacje I stopnia w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie grafiki uzyskała w 2002 r. na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. Tam też w 2014 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki w zakresie sztuk plastycznych w dyscyplinie sztuki piękne. Obecnie pracuje na stanowisku profesora uczelni w Instytucie Sztuk Pięknych UWM w Olsztynie. Od 2016 r. pełni funkcję Dyrektora ISP a od 2019 r. funkcję Przewodniczącego Rady Naukowej Dyscypliny sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki. Prezes Fundacji Wyłom, Członek Warmińsko-Mazurskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Autorka kilkunastu wystaw indywidualnych. Brała udział w wielu konkursach i wystawach zbiorowych w kraju i na świecie.

Nagrody i wyróżnienia: 2022 Grand Prix na 47 Salon Zimowy w Radomiu; 2019 Grand Prix na XI Olsztyńskim Biennale Plastyki; 2017 III Nagroda na IX Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego Lubaczów; 2014 The Prize of the Slovak Union of Visual Artists na Międzynarodowym Biennale Rysunku w Pilznie; 2014 Nagroda Rektora UWM za osiągnięcia w dziedzinie naukowej; 2012 II Nagroda Przewodniczącego Rady Miejskiej Kalisza na Kaliskim Biennale Rysunku i Grafiki „Próba 1”; 2011 Wyróżnienie na VII Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego – Lubaczów 2011; 2009 II Wyróżnienie na VI Olsztyńskim Biennale Plastyki; 2008 III Nagroda na VI Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego - Lubaczów 2008; 2007 II Nagroda na V Olsztyńskim Biennale Plastyki; 2003 III Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w II Międzynarodowym Konkursie Rysunku, Wrocław 2003; 2003 Grand Prix w III Olsztyńskim Biennale Plastyki; 2003 II Nagroda Dyrektora Galerii Sztuki w Częstochowie na V Triennale Sztuki Sacrum „Ku cywilizacji życia”; 2002 Wyróżnienie na Wystawie Malarstwa Rysunku Grafiki i Rzeźby, Gdańsk. Działa w obszarze instalacji, wideo jednak rysunek to obszar, w którym najpełniej realizuje swoje działania twórcze. W długotrwałym procesie subtelnego tkania waloru bada możliwości kontemplacyjne zawarte w minimalistycznej formie, gdzie wewnętrzne emocje sączą się poprzez konceptualny ład. Od dłuższego czasu przedmiotem, na którym skupia swoją uwagę, jest Powierzchnia, która stanowi formę rozważań na temat niepewności istnienia, trwania, przemijania. To miejsce, w które przenosi swoje refleksje wynikające z doświadczeń świata zewnętrznego. Owa Powierzchnia, stanowiąc swoistego rodzaju granicę pomiędzy tym, co widzialne i niewidzialne, pomiędzy sacrum i profanum, staje się zarówno obszarem, jak i obiektem artystycznej wypowiedzi. Z biegiem lat koncepcja Powierzchni ewoluuje. Będąc upostaciowieniem granicy, początkowo wypływa z fizycznej obecności powierzchni ciała. Swoim ukształtowaniem, określa, przepowiada, budząc nadzieję na spełnienie tajemnicy. Później staje się synonimem bariery totalnej, budzącej lęk. Powierzchnia sprowadzona do płaszczyzny funkcjonuje jako punkt, w którym jesteśmy postawieni przed wyborem dokonania bądź zaniechania transgresji. Staje się poligonem wewnętrznej walki ze strachem, niepewnością, lękiem przed niewiadomym. Jako granica, jest swoistego rodzaju krańcem tego co znamy. Zachowując swoje status quo, ochrania, ale z drugiej strony zniewala. I pojawia się zbawienna koncepcja. Oto ta, wzbudzająca trwogę, powierzchnia-granica staje się miejscem tchnącym optymizmem, Miejscem Przejścia, będąc tym samym, początkiem nowego, punktem wyjścia… lub powrotu.

dr hab. Jarosław Bujny 
Projektant graficzny, twórca plakatów zaangażowanych społecznie. Kurator, badacz komunikacji wizualnej w kontekście napięć społecznych i kwestii zdrowotnych. Prowadzi Pracownię Projektowania Graficznego w Instytucie Sztuk Pięknych na Wydziale Sztuki, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Ukończył stacjonarne Międzywydziałowe Środowiskowe Studia Doktoranckie pod kierunkiem dr. hab. Jacka Staniszewskiego. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie uzyskał dyplom magisterski z wyróżnieniem z projektowania graficznego pod kierunkiem prof. Tomasza Bogusławskiego.

Stypendysta DAAD oraz kanadyjskiego Ministerstwa Kultury Stanu Quebec w Kanadzie. Stypendysta Ministra Edukacji i Nauki dla wybitnych młodych naukowców, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla doktorantów za wybitne osiągnięcia. Prowadzi autorskie studio graficzne BUJNY.com, zajmujące się tworzeniem i realizacją projektów graficznych i multimedialnych, identyfikacji wizualnych, ilustracji dla klientów komercyjnych, instytucji kultury i wydawnictw. Kurator i organizator wystaw w Kanadzie, USA, Francji i Niemczech. Brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych i indywidualnych oraz najważniejszych wystawach plakatu na całym świecie; International Poster Triennial Toyama, Japonia / International Eco-poster Triennial „The 4th Block” Kharkiv Ukraina / Peru Design Biennial :: Bienal de Diseño de Perú / BICeBé | Bienal del Cartel Boliwia / Gwangju Design Biennale Korea / Cyprus Poster Triennial / Italian Poster Biennial, Italy / CHEAP a Street Poster Art Festival, Italy /Golden Bee poster Biennale in Moscow, Russia /oraz w Niemczech, Austrii, Francji, Turcji, Wenezueli, Meksyku, Tajwanie, Kanadzie, USA, itd. Publikuje teksty na temat projektowania graficznego i komunikacji wizualnej. Występował na konferencjach o typografii i komunikacji wizualnej w Indiach, Austrii, Polsce. Prowadził wykłady i warsztaty z plakatu i komunikacji wizualnej w Aalto University w Finlandii w Niemczech, Izraelu, Niemczech i na Litwie. Współpracuje z wieloma uczelniami m.in. Merz Akademie ze Stuttgartu, Polsko Japońską Akademią Technik Komputerowych w Warszawie czy ASP w Gdańsku. Laureat konkursów plakatowych m.in.: Anfachen Award VII 2024, Niemcy. Otrzymał; I Nagrodę na Biennale Plakatu w Boliwii 2019 / Bienal del Cartel Bolivia w 2020 roku. Na konkurs przesłano ponad 10 000 prac z 87 krajów. II nagrodę na V PlakatFest 2019, Chorzów, za plakat społeczny. III nagroda, brązowy medal na Międzynarodowym Konkursie SATYRYKON – Legnica 2022. GRAPHIS GOLD AWARD WINNER- GRAPHIS International Protest Posters 2, New York, USA, 2021. Laureat m.in. nagrody Prezydenta Miasta Gdyni; Galiony Gdyni za kreację artystyczną w 2017 r., Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców i Naukowców w dziedzinie grafiki użytkowej.

 

Pozostałe wydarzenia