Asian Stories
Sztuka na miejscu
ul. Łaciarska 4
50-104 Wrocław
Zapraszamy na wernisaż, który odbędzie się 18 grudnia o godz. 18:00 w Sztuce na miejscu.
Asian Stories to tytuł międzynarodowej wystawy zbiorowej, prezentującej prace Saitip Majewskiej z Tajlandii, Aqeela Abbasa z Pakistanu – oboje są doktorantami w Szkole Doktorskiej Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Pudji Utomo – artysty z Indonezji oraz Małgorzaty Kaczmarskiej, urodzonej w Polsce, profesor w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, kuratorki wystawy i artystki interdyscyplinarnej. Ekspozycja jest przestrzenną kompozycją złożoną z wybranych prac tych artystów, wzajemnie się uzupełniających i rezonujących ze sobą w wizji współczesnego świata i aktualnej kondycji człowieka. Prace mają wyraźnie widoczne wspólne wątki, zarówno poprzez odniesienie się do podobnych w charakterze tradycyjnych technik, jak i poprzez podejmowaną tematykę. Paralele widać także w warstwie wizualnej poprzez kolorystykę oraz swoistą kruchość i subtelność estetyczną wszystkich prezentowanych dzieł. Cechy te można ogólnie określić jako dalekowschodnia aura, pomimo że odznacza je bardzo uniwersalna, współczesna narracja.
Prace Saitip Majewskiej są powrotem do korzeni, próbą ratowania tradycji poprzez łączenie ich z technologiami takimi jak ceramika, szkło czy tkanina. Jednocześnie artystka skupia się na stanie psychicznym człowieka, troszcząc się o jego dobre samopoczucie, dlatego jej prace mają mieć charakter terapeutyczny. Zbudowane są z kulistokształtnych elementów, tworzą formy miękkie, bez ostrych krawędzi. Takie kształty sprzyjają wrażeniu ochrony, równowagi i doskonałości; sprzyjają poczuciu jedności i łączności; łączą widza z przestrzenią w łagodny sposób, a nawet sprawiają, że przestrzeń jest odbierana przez niego jako przyjazna.
W prezentowanych na wystawie pracach Aqeel Abbas łączy technikę malarstwa miniaturowego Mogołów z nowoczesną tematyką. Artysta stosuje klasyczne metody, takie jak np. tea wash – technika nakładania warstw przy użyciu rozcieńczonej herbaty w celu stworzenia ciepłego, subtelnego tła czy pardakht – żmudna, delikatna technika, w której pędzlem wzmacnia się szczegóły i precyzję przedstawienia. Artysta wykorzystuje ślad herbaty i kawy jako symbole reprezentujące mieszankę kultur lub idei, oddające interakcję między wpływami Wschodu i Zachodu w kształtowaniu nowych tożsamości. Łącząc te tradycyjne techniki z nowoczesnymi materiałami i tematami, dzieło tworzy dialog na temat transformacji tożsamości w coraz bardziej zglobalizowanym świecie.
Praca Pudji Utomo także odnosi się do sytuacji migracji, lecz takiej, która jest dramatem. Wyraża go poprzez instalację artystyczną. Uchodźca jest reprezentowany przez tysiące wyimaginowanych postaci antylop wykonanych z papierowych foliowych odpadów z paczek papierosów (w Indonezji lokalnie znanych jako „grenjeng”, wykorzystanie odpadów to ekologiczny aspekt dzieła). Antylopy to istoty społeczne i częściowo zagrożone wyginięciem. Artysta dostrzega, że wiele kobiet i dzieci staje się uchodźcami i traci nadzieję we własnych domach a migracja jest sposobem na uratowanie siebie i swojej rodziny, poprzez znalezienie nowych miejsc do życia i nadziei. Także wiele zwierząt szuka nowych miejsc, ponieważ ich siedlisko jest uszkodzone i zniszczone, z powodu czynników naturalnych, a także z powodu okrutnych działań ludzi wobec nich.
Małgorzata Kaczmarska prezentuje prace powstałe podczas jej pobytu na rezydencji artystycznej w Indonezji. Podjęła tam tematy związane z jej pogłębiającej się w kontekście miejsca wrażliwością na problemy ekologiczne oraz z rozważaniami dotyczącymi fizycznych i abstrakcyjnych śladów obecności i istnienia człowieka. W pracach wykorzystała spersonalizowaną wersję tradycyjnej indonezyjskiej techniki batiku.
Artyści: Aqeel Abbas / Pakistan, Małgorzata Kaczmarska / Polska, Saitip Majewska / Tajlandia, Pudji Utomo / Indonezja;
Kuratorka: Małgorzata Kaczmarska
Patronat: Szkoła Doktorska Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu