Przejdź do treści

V Pracownia Rzeźby

Program i cel

 Proces kształcenia odbywa się według trzech równolegle prowadzonych ścieżek – „poszerzania” świadomości, wyzwolenia i zapanowania nad emocjami oraz rozwoju posiadanych predyspozycji i sprawności manualnych. Ścieżki te pomimo pozornej spójności, różnią się stopniem trudności oraz wpływem na kształt drogi, prowadzącej do osiągnięcia wyznaczonego celu.  

Celem jest przede wszystkim wykształcenie świadomego, sprawnego manualnie  i intelektualnie artysty. Świadomość jest rozumiana w tym przypadku jako zarówno orientacja w aktualnej geopolityce, relacjach społecznych oraz wieloaspektowo postrzeganej sztuce.  Istotne jest również rozpoznawanie pozycji i roli kultury w społeczeństwie. orientacja we własnych możliwościach i właściwe wykorzystanie umiejętności, a w końcu używanie adekwatnych środków w celu osiągnięcia zamierzonego odbioru dzieła. Emocjonalność uznawana za wrażliwość to ponoć nieodłączne cechy artysty. Warto je w sobie rozpoznać i okiełznać by móc „zaprząc” je do tworzenia dzieł poruszających. Sprawność, zarówno manualna jak i intelektualna, w dużym stopniu jest cechą wrodzoną, jednak…konsekwentna praca rozwija nie tylko już znane umiejętności, ale również daje szansę na odkrycie dotąd nieujawnionych talentów.

Cenię talent i pragnę go pielęgnować, by mógł olśnić i zadziwić również posiadacza.

Studia na kierunku rzeźby odbywają się w systemie pięcioletnim. Po wprowadzających zajęciach na pierwszym roku, student wybierający tę pracownię, zetknie się z zadaniami pogłębiającymi nabytą podstawową wiedzę i umiejętności. Nauczy się świadomego wykorzystywania swoich indywidualnych predyspozycji do modelowania, konstruowania, kreowania nieutylitarnych form i zdarzeń przestrzennych.

Formy kształcenia

  1. Wykłady, dyskusje, seminaria, projekcje filmów (obecnie zawieszone z uwagi na ograniczenie czasowego przebywania na terenie uczelni). Korekty indywidualne i ogólne.
  2. Ćwiczenia - szkice rysunkowe, szkice rzeźbiarskie, studium postaci - głowa, akt, kompozycje przestrzenne poszukujące ekwiwalentu: pojęć, zjawisk, haseł.
  3. Przykładowe zadania koncepcyjne w aktualnym semestrze: „ Piękno”, wybrany „Cytat”, „Lincz” oraz projekt własny.
  4. Wyjazdy plenerowe. Działania poza akademią w przestrzeni publicznej, ale również prywatnej.

Warunki zapisu

Portfolio/rozmowa